Tekst af Erik K Abrahamsen
Åbent brev af 3. april 2013 sendt til Michael Ziegler KL, Anders Bondo Christensen DLF, Undervisningsminister Christine Antorini, Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og Berlinske Tidendes redaktion.
I enhver arbejdsmarkedskonflikt må alle parter bøje sig mod hinandens synspunkter for at nå til et kvalificeret kompromis.
God forberedelse giver overblik:
Klik på foto’s og brug din zoom kontrol og du ser billedet i fuld skærmstørrelse.
“Your rainbow panorama” by Olafur Eliasson – a space without boundaries:
Her her mit forslag til overordnede mål for regulering af lærernes arbejdsforhold i det danske undervisningssystem med KL som arbejdsgiver:
Lærerne opholder sig på undervisningsstedets matrikel inden for skolens åbningstid fra kl. 8 – 15.30.
Som på enhver anden intellektuel arbejdsplads anvises alle fastansatte lærere eget skrivebord, PC, aflåst skab m.m.
Enhver lærer op til 65 år underviser pr. uge med 20 undervisningstimer, 10 forberedelsestimer og 7 timer til andet pædagogisk arbejde, møder med forældre og kolleger m.m., i alt 37 timer pr. uge.
Årets samlede gennemsnitlige undervisningstimer er 22 uger a 20 timer for 1. halvår (440 timer) og 19 uger a 20 timer (380 timer) for 2. halvår, i alt 820 undervisningstimer.
Årets samlede forberedelsestimer er 41 uger a 10 timer, i alt 410 forberedelsestimer.
Andet pædagogisk arbejde, møder m.m. 41 uger a 7 timer, i alt 287 timer.
Samlet årlig undervisning, forberedelse og andet pædagogisk arbejde og møder 820 t + 410 t + 287 t = i alt 1517 timer fordelt på 41 uger.
Juleferie 2 uger, vinterferie 1 uge, påskeferie 1 uge og sommerferie 5 uger.
Skoleledelsen beslutter suverænt om skolen har åbent i dele af ovennævnte ferier og kan tilbyde sine medarbejder alm. pædagogisk arbejde med de elever, der tager imod et sådant tilbud.
Andet pædagogisk arbejde som lektielæsning m.m. i skolens åbningstid aftales fra uge til uge mellem skolens lærere og dens ledelse.
Elevernes samlede daglige ophold på skolens matrikel aftales mellem skolens forældre, elever og skolens ledelse.
Ingen elever kan tvinges til at opholde sig på skolens matrikel ud over planlagte undervisnings- og lektiehjælps timer.
Skolens tilbyder og har ansvar for pædagogisk pasning hver dag mellem kl. 8 og 15.30.
Al intellektuel arbejde kræver tid til research og forberedelse for at kunne leve op til den højeste standard og for at kunne målrette den til differentierede målgrupper.
30 min.´s forberedelse pr. undervisningstime tilfredsstiller denne målsætning.
Læreren forbereder al sin undervisning på skolen i skolens åbningstid.
Med venlig hilsen
Erik K Abrahamsen
Mobil 26 79 75 84
Opdatering den 7. april 2013:
I ovennævnte åbne brev har jeg foreslået, at en lærer på fuldtid årligt underviser i 820 timer.
En undervisningstime består af en undervisningslektion på 45 min. + en pause på 15 min.
I brevet har jeg under folkeskolelærerenes ferier glemt at nævne 1 uges eftersårsferie, så den årlige samlede ferielængde bliver 10 uger.
Har skolelærerne 6 ugers årlig ferie som alle andre på arbejdsmarkedet er der altså 4 ugers ferie (37 timer x 4 = 148 timer) , hvor skolelærere kan udføre alm. pædagogisk arbejde så den samlede årlige arbejdstid bliver:
Undervisningstimer 810 timer + forberedelsestimer 410 timer + andet pædagogisk arbejde, møder m.m. 287 timer + alm. pædagogisk arbejde 148 timer : i alt 1655 timer
I ferierne foreslår jeg, at folkeskolelærere kan udføre alm. pædagogisk arbejde uden undervisningspligt: lejrskoler, udflugter til natur og historiske seværdigheder, idræt, boldspil, svømning m. m. på og udenfor skolens matrikel. Det er ferietilbud for alle skoleelever.
Skriv venligst din kommentar til ovennævnte åbne brev i rubrikken nedenfor.
De bedste hilsner
Erik K Abrahamsen
J