Experience exhibition “Tuxen – helt privat” – danish painter and sculptor (1853-1927) on Nymindegab Museum, Westjutland, Denmark 21. mai – 24. october 2021.
Tekst og fotos Erik K Abrahamsen.
Laurits Tuxen (1853-1927), dansk maler og billedhugger.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”, Nymindegab Museum, 21. maj – 24. oktober 2021:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Lands- og fiskerbyen Nymindegab ligger mellem Jyllands Vesterhavskyst og den sydligste del af Ringkøbing Fjord på sten- og grus aflejringer dannet af afsmeltningen fra en stor isgletcher, der dækkede det meste af Skandinavien mellem 18.000-12.000 f. Kr.
Afløbet af Skjern Å og Ringkøbing Fjord ud mod Vesterhavet – “GABET” har i århundreder flyttet sig mere og mere mod syd under dannelse nord herfor af landtangen HOLMSLAND.
GABET var samlingssted for fiskeri med udskibning og ilandsætning af fiskerifangst i både Vesterhavet og Ringkøbing Fjord. Alle overnattede i ese hytter bygget af træ og tækket med strå.
Gennem hele 1800-tallet mødtes egnens fiskere hvert år i maj og juni måned for at fiske torsk m.m. i Vesterhavet. Fiskene blev solgt på store markeder her syd for gatløbet mellem Holmland Tangen og Nymindegab.
Kvinderne kogte tran af fiskenes lever i store jernkar på udendørs ildsteder. Alle hjalp hinanden, børn og voksne og mødtes sommeren igennem til festlag lag.
I juni måned 1879 rejser maleren Laurits Tuxen med hestevogn og tog fra Viborg over Herning og Skjern til Nymindegab. Han er på rejse fra sit hjem i København til Jylland for at finde motiver for sit videre kunstneriske udvikling. Han ankommer til GABET nord for og ud for Nymindegab mellem Vesterhavet og Ringkøbing Fjord den 22. juni og overvældes over landskabets skønhed og de lokale beboeres gæstfrihed. Her ser han maleriske motiver og beslutter sig for blive på stedet for en længere periode.
Her sidst i juni var fiskeriet afsluttet og mange af fiskerne havde forladt stedet. Men deres koner, døtre og tjenestepiger boede stadig i ese hytterne fuldt optaget af at koge fiskenes lever om til tran. Laurits Tuxen havde set frem til at male fiskere midt i deres arbejde og da de har forladt stedt opdager han nu et helt nyt motivkreds: kvinder og børn i arbejde og leg mellem ese hytterne og midt i et øde, barsk og smukt landskab.
Laurits Tuxen bliver i Nymindegab og maler juni-september 1879. De følgende år frem til 1883 vender han tilbage til Nymindegab for at male – alene og med malervenner.
Disse år bliver starten for de næste 100 års danskere malere, der her med udgangspunkt i det vestjyske landskab omkring Holmsland, Ringkøbing Fjord, Vestehavet og Fiil Sø igen og igen rejser hertil for at male.
Nymindegab Museum har samlet ca. 200 malerier af alle disse mere end 30 kunstnere i museets permanente samling.
I 2020 indviede Nymindegab Museum en ny stor udstillingsbygning og det er i denne bygning udstillingen “Tuxen – helt privat” finder sted 21. maj – 24. oktober 2021.
Jeg besøger udstillingen torsdag den 7. oktober 2021 på en solskinsdag med blå himmel og god varme i luften denne efterårsdag, hvor jeg har kørt i min bil de 350 km tværs gennem Danmark fra mit hjem i Melby, Nordsjælland via Storebæltsbroen, Varde og Nr. Nebel til Nymindegab – en tur på 4½ time med 15 min. pause.
Her er landskabet jeg oplevede et par hundreder meter nord for Nymindegab:
Rester af Gabet mellem Holmsland og Nymindegab og som var det tidligere afløb af Ringkøbing Fjord til Vesterhavet
– udsigt i retning øst mod Tipperne op Ringkøbing Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Nymindegab Museum – torsdag den 7. oktober 2021:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Nymindegab Museum – foyer med cafe og boghandel:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen (1853-1927), dansk maler og billedhugger.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”, Nymindegab Museum, 21. maj – 24. oktober 2021:
Det følgende er min personlige oplevelse af særudstillingen “Tuxen – helt privat”.
Laurits og Ursule Tuxen er mine oldeforældre gennem deres datter, min mormor Yvonne Tuxen (1894-1987). Alle mine søskende, fætre og kusiner har gennem de sidste 10 år åbnet deres hjem, hvor jeg har kunnet fotografere malerier, skulpturer og originale fotos af Laurits ´Tuxen. Samtidig har jeg fotos fra de sidste 10-15 års udstillinger med værker af Laurits Tuxen.
En stor tak til alle efterkommere af Yvonne Tuxens 2 døtre Birthe Ursula Abrahamsen, født Wulff (1916-2000) og Gyrithe Heinemeier, født Wulff (1917-1974) for deres gæstfrihed. Den samme tak vil jeg bringe til Laurits og Ursule Tuxens datter Nina Tuxens (1898-1982) efterkommere, bl. a. hendes yngste datter Susanne og hendes børn.
Denne særudstilling indeholder ialt 50 malerier, tegninger og skulptur af Laurits Tuxen, heraf er 23 af værkerne udlånt af efterkommere af Laurits og Ursule Tuxen. Alle værkerne er udført i tidsrummet 1870 – 1925.
Jeg har tilladt mig den frihed, at indsætte fotos fra mit private fotoarkiv for at supplere udstillingen med min families private malerier, tegninger og fotos samt fotos fra Laurits Tuxens værker på danske museer og fra særudstillinger omkring hans liv og virke.
Alle afsnit hvor jeg supplerer udstillingens værker med mine fotos af familiens private værker m.m. er markeret med:
“Indsat start” og” Indsat slut”.
INTRODUKTION:
Planche “TUXEN – helt privat”
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Laurits Tuxen, Studie af nøgen kvinde, Olie på lærred:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Skitser, tegninger:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start:
fra ovenstående planche:
Tegning, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Tegning, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Tegning, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Tegning, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Tegning af Ursule Tuxen, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Tegning, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Tegning, skitse af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat slut.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Laurits Tuxen, Skitse fra Nymindegab, u. å. Tusch på papir, Privateje
Laurits Tuxen, Kvinder på Stranden. u.å. Blyant på pap, Privateje
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
TEMA.
Planche : “De første rejser”.
Studierejser til Skagen, Hirtshals, Løkken, Frederikshavn, Nymindegab, Læsø og Bornholm:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I 1870´erne foretager maleren Laurits Tuxen (1853-1927) mange rejser fra sine hjem på Christianshavn, Strandgade 27 Gammel Dok (1853-71) og Søkvæsthuset (1871-81) til Nord-, Midt- og Vestjylland. Oftest kombinerer han besøg hos sin mors familie i Aalborgområdet med sit arbejde som maler.
Laurits Tuxen uddanner sig på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København 1868-72. Under sin maler uddannelse besøger Laurits som 16-årig Frederikshavn og Skagen i sommeren 1870 og overvældes af Nordjyllands enestående natur med hede, agre, skove, klitter og hav til alle sider. Han rejser alene i Vendsyssel og overnatter privat hos familien, hos familiens venner og på lokale kroer. Han tager skitser overalt og kommer omkring til fods, med jernbane og med hestevogn til Løkken, Lønstrup, Tversted, Kandestederne og Skagen.
I 1871 er Laurits Tuxen på studie- og inspirationsrejse med et længere ophold hos familien på Herregården Visborggaard i Østhimmerland nord for Hadsund.
I 1879 er han på en studie- og inspirationsrejse fra medio juni til september 1879 til fiskerlejet Nymindegab ved kanaludløbet til Vesterhavet fra Ringkøbing Fjord.
Laurits Tuxen: Studie fra Hirtshals – Emmerstenen, 1870, Olie på lærred, privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Trankogning på Jyllands Vestkyst, olie på lærred, 1881. Vardemuseerne:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Trankogning på Jyllands Vestkyst, olie på lærred, 1881. Vardemuseerne:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Udsigt fra skrænten mod Nordmandskrogen, 1900, Olie på træ, Vardemuseernes samling:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Esehus, u.å., Olie på lærred. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Marine, 1903, Olie på lærred, Udlånt af Randers Kunstmuseum.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Den gamle Trankogerske fra Nymindegab, u. år, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen har i sommeren 1872 gennemført den 4-årige maleruddannelse ved Kunstakademiet i København. Uddannelsen var præget og domineret af romantikkens syn på motiv, komposition og maleteknik i perioden 1820-70. Den kan beskrives som en lidt glansbilledagtig fortolkning af virkeligheden malt ud fra et idealistisk syn på mennesket, historien og kulturlivet. Meget af undervisningen under Tuxens ophold på Kunstakademiet var domineret af tegning efter klassiske skulpturer og ikke efter tegning af levende modeller. Tuxen oplever efter eget udsagn undervisningen som konservativ, kedelig og meget lidt inspirerende og udfordrende. Så da han er færdig uddannet 1872 på Kunstakademiet søger han straks ny inspiration og iler mod sin egen selvvalgte vej i valg af motivkreds, komposition og maleteknik.
Allerede i 1873 tager han på en 3 ugers inspirationsrejse til Dresden i Tyskland, hvor han besøger byens kunstmuseum for at lære og forstå strømninger i tysk malerkunst.
Laurits Tuxens inspirationsrejser til Nordjylland, Bornholm, Læsø:
Rejse til Skagen
Laurits Tuxen, Dans paa Molen, Skagen. Olie på lærred:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen: Mand og dyr på engen, olie på lærred, 1922:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Rejser til Skagen:
Laurits Tuxen, Skagens Gren. Optræk til uvejr, Olie på lærred.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Rejser til Bornholm.
Laurits Tuxen, Fiskere fra Bornholm, Olie på lærred, 1925:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Rejse til Læsø.
Laurits Tuxen, Læsøpige, Olie på lærred, Udlånt af Læsø Museum:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Læsøpige, Olie på lærred, Udlånt af Læsø Museum:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I 1875 sejler Laurits Tuxen fra Newcastle i England til St. Malo i Normandiet, Frankrig for at finde motiver for sin kommende malerkarriere.
St. Malo i Bretagne bliver en åbenbaring for ham. Han finder her alt, hvad han søger: En dynamisk natur med klipper, hav og en kyst med kraftig ebbe/flod, et malerisk folkeliv med børn, kvinder og mænd på arbejde i hjemmene, på strandene og på havet.
Efter at have malt hele sommeren og i det begyndende efterår 1875 beslutter han efter opfordring fra franske malekollegaer at tage til Paris for at opsøge ateliers med henblik på videreuddannelse.
Fra 1875-78 uddanner Laurits Tuxen sig sammen med danske malerkolleger hos Lèon Bonnat (1833-1922) atelier i Paris. Her undervises Tuxen i den naturalistiske franske maleteknik med fokus på lysforhold i detaljen og helheden kaldet valeurmaleriet, rene ikke blandede farver sættes direkte på lærredet uden brug af sort farve og maling efter levende modeller af begge køn.
I somrene 1875-76 -77 og 78 maler han sammen med venner bl. a. P. S. Krøyer natur- og folkelivs- og friluftsmotiver ved den Nordfranske Kyst i Bretagne og Normandiet St. Malo, Portel og Cayeux-sur-Mer på Frankrigs nordkyst.
Tuxen deltager i Lèon Bonnats undervisning i 2 perioder fra december 1875 til april 1876 sammen med Theodor Philipsen og fra maj 1877 til oktober 1878 sammen med bl. a. P. S. Krøyer og bor fast i Paris med adgang til eget atelier. Han ser og lader sig inspirere af impressionisternes udstillinger i 1870´erne og studerer sammen med sine malerkollegaer de franske maleres teknik inspireret af Eugène Delacroix og Barbizon-skolens malere, der allerede i 1830-50´ erne maler friluftsmotiver i landsbyen Barbizon i udkanten af Fontainebleau-skovene nær Paris.
Laurits Tuxen rejser til Normandiet og Bretagne, Frankrig i perioden 1875-85:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Maaneskin paa Stranden, Bretagne, 1883, Olie på lærred, Udlånt af Kunstmuseum Brandts:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Maaneskin paa Stranden, Bretagne, 1883, Olie på lærred, Udlånt af Kunstmuseum Brandts:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Storm ved Boulogne-sur-Mer, 1894, Olie på lærred, Udlånt af Randers Kunstmuseum:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Marine, 1908, Olie på lærred, Udlånt af Randers Kunstmuseum:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I Paris under sine 2 uddannelsesophold 1875-78 modtager Tuxen bestillinger bl.a. fra Jean-Marie Marrel og Charles de Baisieux (1833-1925), som er forretningskollegaer og indflydelsesrige kunstsamlere. Charles de Baisieux er som belgisk våbenhandler tillige forretningskollega med Laurits far kommandør Nicolai Elias Tuxen (1810-91), som er direktør for Orlogsværftet på Holmen – Danmarks største arbejdsplads.
I september 1877 modtager Laurits Tuxen invitation til at besøge Charles de Baisieux i familiens hjem i Bruxelles, Belgien. Her møder den 24 årige Laurits første gang Charles hustru Olympe, datteren Ursule på 14 år, født 1862 og hendes 2 mindre brødre på Paul 12 år, født 1865 og Emile 10 år, født 1868.
Indsat start:
Laurits Tuxen, Selvportræt 1882 i bog af Viggo Jastrau, Laurits Tuxen, 63 gengivelser af Laurits Tuxens Billeder:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat slut.
Særudstilling “Tuxen – helt privat”.
Tema FORLOVELSE og ÆGTESKAB
Tuxen holder regelmæssig kontakt med familien de Baisieux og besøger familiens hjem i Bruxelles mange gange i perioden 1878-85.
I efteråret 1883 får Laurits Tuxen bestilling på at male Kong Christian den 9 og dronning Louise med familie i havesalen på Fredensborg Slot. Det er under dette arbejde at Tuxen besøger familien de Baisieux i landstedet i Rebecq og hjemmet i Bruxelles sommer og efterår 1885.
Nu er Laurits 31 år og Ursule er 22 år. Her i efteråret 1885 bliver deres venskab til en stormende forelskelse.
Indsat start.
Kopi start
Efterbestilling fra zar Nicolai 2 af det store 440 x 670 cm maleri: Laurits Tuxen: “Christian 9 og Dronning Louise med familie i Havesalen på Fredensborg Slot i 1883”. Malet 1883-86, Olie på lærred. Dette store 440 x 670 originale maleri er permanent udstillet på Christiansborg Slot.
“Christian den 9 og dronning Louise i Havesalen på Fredensborg Slot i 1883”:
Maleri af Laurits Tuxen (1883-86), olie på lærred, 75 x 100 cm. Det Statslige Museum i Pavlovsk.
Maleriet har tilhørt zar familien. Udstillet på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot 29. august – 1. december 2013 på udstillingen “Danmark og Zarernes Rusland 1600-1900”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.
I slutningen af november 1885 er Laurits på besøg hos Ursule i hendes hjem i Bruxelles, hvor de beslutter at forlove sig.
Laurits er stadig igang med at male det store maleri på 440 x 670 cm af kongefamilien med familie, hvor han forventer at kunne aflevere maleriet om 3 måneder i februar 1886.
Så straks efter forlovelsen den 28. november 1885 må Laurits den 29. november tage toget til Kiel, skib derfra til Korsør for at afslutte maleriet i sit atelier på Vodroffvej, Frederiksbjerg og i den store sal på Kunstakademiet Charlottenborg.
I hele forlovelsestiden fra 28. november 1885 frem til deres giftermål 6. marts 1886 arbejder Tuxen uden ophør med at færdiggøre det store kongemaleri i København, mens Ursule opholder sig i Bruxelles med forberedelser til deres kommende bryllup med bl.a. at lære dansk og modtage undervisning af protestantisk præst, arrangere brylluppet samt modtager undervisningstimer i ridning og klaver.
Indsat start.
Forlovelsesfoto Laurits Tuxen og Ursule de Baisieux, 1885:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.
Indsat slut.
Særudstilling “Tuxen – helt privat”.
Tema FORLOVELSE og ÆGTESKAB
I disse 3 måneder skriver de breve til hinanden næsten hver dag og det er bl.a. disse breve som er afsæt for denne særudstilling “Tuxen – helt privat”.
Af Ursules 123 håndskrevne breve til Laurits skrevet fra 1. december 1885 frem til hendes død den 6. august 1899 er 91 breve samlet i denne mappe, mens Laurits håndskrevne breve til Ursule er opbevaret på Det Kongelige Bibliotek, Diamanten i København.
Særudstilling “Tuxen – helt privat”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.
Særudstilling “Tuxen – helt privat”.
Mappe med 91 af 123 håndskrevne breve fra Ursule til Laurits fra 1. december 1885 til 6. august 1899:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.
Mappe med 91 ud 123 håndskrevne breve fra Ursule til Laurits fra 1. december 1885 til 6. august 1899:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.
I denne særudstilling “Tuxen – helt privat” er der lydoptagelser med oplæsning af uddrag fra ovennævnte 91 ud af 123 kærlighedsbreve mellem Laurits Tuxen og Ursule de Baisieux i perioderne 29. november 1885 til deres giftemål den 6. marts 1886 og under deres ægteskab til Ursules død den 6. august 1899 . Den besøgende kan med udleveret afspiller selv forbinde sig til afspilnings aggregater placeret tæt ved udvalgte malerier.
Da jeg ikke har disse lydoptagelser har jeg her valgt at gengive udvalgte kærlighedsbreve fra mappen. De er alle oversat til dansk fra fransk af Marianne Abrahamsen og dele af brevene er gengivet i hendes bog:
Marianne Abrahamsen, Tuxens breve – mellem kunst og kærlighed, Frydenlund Forlag, 2020, 344 sider.
Indsat start.
Foto af originale brev af 29. november 1885 side 1 og side 4 på fransk fra Laurits Tuxen til Ursule de Baisieux:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Foto af originale brev af 29. november 1885 side 2 og side 3 på fransk fra Laurits Tuxen til Ursule de Baisieux:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kopi af brev af 29. november 1885 fra Laurits Tuxen til Ursule de Baisieux:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kopi af brev af 1. december 1885 fra Ursule de Baisieux til Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kopi af brev af 2. december 1885 fra Ursule de Baisieux til Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kopi af Brev af 4. december 1885 fra Laurits til Ursule, brev 4:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kopi af Brev udateret – måske 10. december 1885 fra Laurits til Ursule, brev 7:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Brev 8 af 11. december 1885 fra Laurits til Ursule:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Brev nr. 58 fra Ursule til Laurits fredag den 26. februar 1886
– en uge før deres bryllup i Bruxelles den 6. marts 1886:
Indsat slut.
Tema FORLOVELSE og ÆGTESKAB:
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits forbliver i København fuldt optaget af at færdiggøre det store kongebillede i alle 3 måneder fra 30. november 1885 frem til sin afrejse til brylluppet med sin forlovede Ursule den 6. marts 1886 på rådhuset i Bruxelles. Brylluppet fejres privat med hele familien de Baisieux i deres hjem i Bruxelles.
Efter et par dage rejser Ursule og Laurits sammen til København for at fejre begivenheden med Laurits familie. De nygifte nyder hvedebrødsdagene på Hotel Dagmar i Københavns centrum.
De bliver hjertelig modtaget af Laurits familie og er hver dag på besøg i familiens hjem i Søkvæsthuset på Christianshavn. Her møder Ursule Laurits far Nicolai Elias Tuxen (1810-91) og mor Bertha Laura Tuxen født Giødwad (1815-1908) samt bror, søstre og svogre.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Laurits Tuxen, Ursule i brudedragt, Olie på lærred, 1886. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Ursule i brudedragt, Olie på lærred, 1886. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen:
2 malerier af Ursule på Hotel Dagmar i København og i deres første lejlighed i Batignolles , Paris:
Laurits Tuxen, Ursule paa Hotel Dagmar, 1886, Olie på træ, Privateje
Laurits Tuxen, Ursule i vor første lejlighed i Batignolles, 1886, Olie på træ, Privateje
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Ursule paa Hotel Dagmar, 1886, Olie på træ, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start.
Laurits Tuxen, Ursule paa Hotel Dagmar, 1886, Olie på træ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat slut.
Laurits Tuxen, Ursule i vor første lejlighed i Batignolles, 1886, Olie på træ, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start.
Laurits Tuxen, Ursule i vor første lejlighed i Batignolles, 1886, Olie på træ, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat slut.
I april 1886 rejser de nygifte på bryllupsrejse til Capri, Italien. Her maler Laurits dette maleri:
Laurits Tuxen, Ursule som italiensk Danserinde, 1886, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Ursule som italiensk Danserinde, 1886, Olie på lærred, Sign L Tuxen, april 1886. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Planche Ursule de Baisieux:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Efter hjemkomsten fra bryllupsrejsen til Capri installerer de nygifte sig i en stor lejlighed i Paris.
I vinteren 1886-87 maler Laurits i kystbyen Portel, hvor Ursule og Laurits lejer et mindre hus midt i byen.
I begyndelsen af 1887 er de begge igen tilbage i Paris og den 6. juni 1887 føder Ursule datteren Paula i Bruxelles.
Planche Laurits Tuxen TIDSLINIE:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Paula Tuxen, 1889, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ursule føder datteren Elsa (Sasa) den 20. september 1892 i Bruxelles, datteren Yvonne 1. maj 1894 i Rebecq og datteren Nina den 16. januar 1898 i København.
Indsat start:
Paula, Yvonne and Elsa (Sasa) Tuxen. Photo: 1894 Hansen & Weller, Copenhagen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Ursule med Yvonne på skødet, Kul og farvekridt 1894, 40 cm x 32 cm. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format
Laurits Tuxen, Ursule med Yvonne på skødet, Kul og farvekridt 1894, 40 cm x 32 cm. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format
Laurits Tuxen, Ursule, Paula og Yvonne i haven i Rebecq, Olie på lærred, Bet. på bagsiden: L. Tuxen, 44,5 x 54,5 ca. 1898:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Datteren Elsa (Sasa) dør af tuberkulose den 8. september 1896 – 4 år gammel.
Laurits Tuxen, Sasa (Elsa) “in memorium”, Bet.: Ne pleures pas mamman cherie Sasa est tellement heureuse et tu as toujours etes isi bonne avec elle, Olie på træ, 22,5 x 30, ca. 1896, Privateje.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Paula og Yvonne i haven i Rebecq, (1899), Olie på lærred, 90 x 60 cm, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Ursule Tuxen, 40 x 31, ca. 1895:
Maleriet er indrammet med glas foran. Den lodrette skygge midt i foto skyldes lysets spejling i glasset.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ursule Tuxen som model for zarinaen til maleri af Zar Nicolai 2´s kroning i Uspenski Katedralen, Moskva den 28. maj 1896:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I maj 1896 rejser Laurits og Ursule sammen til Moskva for at overvære og male Zar Nicolai 2´s kroning i Uspenski Katedralen i Moskva.
Deres 3 børn Paula på 9 år, Elsa (Sasa) på 3,5 år og Yvonne på 2 år passes af Ursules forældre og barnepige på deres landsted i Rebecq.
Maleri af Laurits Tuxen 1896-99:
Nicolai 2 ´s kroning i Uspenski Katedralen i Moskva den 28. maj 1896, Olie på lærred, 142,5 x 180 cm:
Tilhører The State Museum i Pavlovsk, St. Petersborg, Russia:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsnit af maleri af Laurits Tuxen malt 1896-99:
Nicolai 2 ´s kroning i Uspenski Katedralen i Moskva den 28. maj 1896, Olie på lærred, 142,5 x 180 cm:
Tilhører The State Museum i Pavlovsk, St. Petersborg, Russia:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I 1897 rejser Laurits og Frederikke på ferie på Capri, Italien. Her maler Laurits dette maleri af sin hustru:
Laurits Tuxen, Ursule siddende i klippelandskab, Capri, Bet.: L.T. Capri 11/4 97, Olie på træ, 23,5 x 15:
Klik på tekst: Laurits Tuxen:
og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format:
Indsat slut.
Ursule og Laurits bliver forældre til deres 4´ barn Nina, som fødes i København den 16. januar 1898.
I juli 1899 er Ursule sengeliggende i forældrenes hjem i Bruxelles, syg efter et udbrud af tuberkulose, som har ligget latent indkapslet i Ursules krop gennem alle årene fra ca. 1890 og frem til denne sommer.
Den 6. august 1899 dør Ursule omgivet af Laurits og sin nærmeste familie.
Imidlertid er Paula samtidig sengeliggende med mæslinger, der udvikler sig til hjernebetændelse. Paula dør 12 år gammel den 8. august 1899 – 2 dage efter sin mors død.
Laurits og Ursule ´s 2 børn Yvonne på 5 år og Nina på 1,7 år forbliver boende i Belgien hos bedsteforældrene Charles og Olympe de Baisieux.
Laurits Tuxen opholder sig efterår og vinteren 1899-1900 fortrinsvis i København.
Til et nytårsfejring i København år 1900-01 møder Laurits Tuxen Frederikke Koes Treschow, som han i juni 1901 gifter sig med.
De køber Madam Bendsens Gård i Skagen, som de udvider med beboelse og nyt atelier. Det står færdigt som Villa Dagminne i 1903, som også er året, hvor Laurits 2 døtre Yvonne på 9 år og Nina på 5 år bosætter sig permanent i København hos deres far og stedmor Frederikke.
PLANCHE
Stamtræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Yvonne 5 år, 1899, 40 x 31, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Yvonne, u.å., marmor, H 41,5 cm, 1910, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Yvonne, u.å. marmor, 1910, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Selvportræt, u.å., Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maleriudstilling “Tuxen – helt privat”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen 1853-1927:
3 malerier malet i Skagen under Laurits sommerophold i Villa Dagminne:
Laurits Tuxen, Birthe og Gyrithe i Haven ved Dagminne, 35 x 40, Olie på lærred, 1925, Privateje.
Birthe Wulff, 1917, 27 x 24, Olie på lærred, Privateje.
Birthe på stranden med Frederikke, 1917, 38 x 24, Olie på lærred, Privateje.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Bedstemor og Birthe på Skagen, 38 x 24, 1917, Olie på lærred, Privateje.
Birthe Ursula på Skagen Sønderstrand med Frederikke.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start.
Laurits Tuxen, Bedstemor og Birthe på Skagen,1917, 38 x 24, Olie på lærred, Privateje.
Birthe Ursula på Skagen Sønderstrand med Frederikke.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Birthe Ursula Wulff, 27 x 24, 1917, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Dagminne, Skagen.
Laurits og Frederikke Tuxen, som blev gift i juni 1901 købte gården “Madam Bendsens Gård” i 1901 og lod slotsarkitekt Thorvald Jørgensen stå for udvidelse, ombygning og modernisering bl. a. med nyt atelier.
Den 26. januar 1901 maler Laurits Tuxen sit kommende atelier og sommerbolig:
Madam Bendsens Gård i Skagen Vesterby opført 1833-41.
Laurits Tuxen, Gården på Dagminne, Bet.: LT Skagen 26/1-1901, 27,5 x 36,5, Olie på hård 5 mm tykt pap. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udvidelse og ombygning med stort atelier af Madam Bendsens Gård ved slotsarkitekt Thorvald Jørgensen (1864-1946) 1901-03:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat slut.
Planche Frederikke Treschow:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start.
Frederikke Tuxen, født Koes Treschow i 1856 på Godset Fritzehus i Telemarken, Norge.
Frederikke ved skrivebord i Villa Dagminne, Skagen:
Foto af Laurits Tuxen.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I 1903 beslutter Laurits og Frederikke Tuxen at bringe Laurits 2 døtre Yvonne, født 1894 og Nina født 1898 til København. De havde siden deres mor Ursules død 6. august 1899 opholdt sig hos bedsteforældrene Charles og Olympe de Baisieux i deres boliger i Bruxelles og Rebecq med Dines som barnepige. Bedstemor Olympe dør i år 1900 af tuberkulose.
Nu ønsker Laurits at samle familien og Frederikke ønsker at opfylde sin ny rolle som stedmor.
I København bor de nu alle samlet på Østerbro, hvor Laurits har bolig og atelier under samme tag.
I 1909 flytter hele familien til Rosenborg Slots Gartnerbolig i Kongens Have, hvor Laurits indretter et stort atelier i en sidebygning.
Rosenborg Slots Gartnerbolig i Kongens Have:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Nina og Yvonne Tuxen – døtre af Laurits Tuxen med hans første hustru Ursusle de Baisieux.
Foto Dagminne, Skagen af Laurits Tuxen, ca. 1908:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Villa Dagminne, Skagen.
Vibeke Krøyer (til venstre), Nina Tuxen (i midten) og Yvonne Tuxen (til højre).
Foto af Laurits Tuxen ca. 1908.
Nina Tuxen i Laurits Tuxens atelier i Dagminne, Skagen. Foto af Laurits Tuxen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Courtyard “Villa Dagminne”: Tuxen with his daughter Nina:
Photo from Laurits Tuxen private photo album 1902-27:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Nina på stranden, Skagen, Bet.: L. Tuxen 1915, 84 x 54,5, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Nina, Bet.: L.T. 23-25, 65,5, x 54, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Yvonne Tuxen og Vibeke Krøyer. Foto fra Laurits Tuxens atelier i Dagminne, Skagen, 1908.
Foto af Laurits Tuxen 1908.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Yvonne Tuxen og Vibeke Krøyer, Olie på lærred, 1909, 118 x 152 cm., Skagens Museum:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ovennævnte foto er kopi af foto fra public domaine.
Laurits Tuxen modellerer i ler statuen af Michael Ancher og P. S Krøyer i sit atelier i Dagminne, Skagen. 1908:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start.
Laurits rejser til Levanten.
Laurits Tuxens rejser alene til Egypten vinteren 1888-89 og sammen med Ursule til Palæstina i 1891-92:
Laurits Tuxen, 16 stk motiver fra Egypten, 1889, Olie på træ, 15,5 x 23,5 cm, Aarhus Kunstmuseum Aros:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat slut.
Laurits Tuxen, Flugten til Ægypten, Bet.: L.T. 1891, Kul og farvekridt, 108 x 130, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
TEMA DEN RASTLØS REJSENDE.
Planche Den rastløs rejsende:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Særudstilling “Tuxen – helt privat”:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Ung Pige paa Stranden, 1913, Olie på træ, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Motiv fra Franscati, 1911, Olie på lærred, Udlånt af ARoS Kunstmuseum:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Studie fra Bretagne, Kvindefigur ved Stranden, Olie på lærred, Udlånt af Kunstmuseet Brandts:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Studie fra Bretagne, Kvindefigur ved Stranden, Olie på lærred, Udlånt af Kunstmuseet Brandts:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Isbjerg paa Grønland, 1921, Akvarel, Privateje
Laurits Tuxen, Hav med klipper, u.å. Olie på lærred, Privateje
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Hav med klipper, u.å. Olie på lærred, Privateje
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Skitse af Fiskerpige fra Bretagne, 1879, Kul og akvarel, Vardemuseernes samling:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxens rejse til Egypten og Palæstina 1888-89:
Laurits Tuxen, Hagar og Ismail, Bet.: L.T 1892, 219 x 273,5, Solbjerg Kirke, Frederiksberg:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start.
Beretningen om Hagar og Ismael findes i 1. Mosebog kapitel 21 vers 1-20.
Her er teksten “Genesis chapter 21, 1-20” på engelsk fra The NIV Study Bible, New International Version, Hodder & Stoughton, 1985:
Citat start:
The Birth of Isaac
-Now the LORD was gracious to Sarah as he had said, and the LORD did for Sarah what he had promised. Sarah became pregnant and bore a son to Abraham in his old age, at the very time God had promised him. Abraham gave the name Isaac to the son Sarah bore him. When his son Isaac was eight days old, Abraham circomcised him, as God commanded him. Abraham was a hundred years old, when his son Isaac was born to him.
Sarah said, “God had brought me laughter, and everyone who hears about this will laugh with me.” And she added, “Who would have said to Abraham that Sarah would nurse children? Yet I have borne him a son in his old age.”
Hagar and Ishmael Sent Away
The child grew and was weaned, and on the day Isaac was weaned Abraham hold a great feast. But Sarah saw that the son whom Hagar the Egyptian had borne to Abraham was mocking and she said to Abraham, “Get rid of that slave woman and her son, for that slave woman´s son will never share in the inheritance with my son Isaac.
The matter distressed Abraham greatly because it concerned his son. But God said to him, “Do not be so distressed about the boy and your maid-servant. Listen to what Sarah tells you, because it is through Isaac that your offspring will by reckoned. I will make the son of the maidservant into a nation also, because he is your offspring.”
Early the next morning Abraham took some food and a skin of water and gave them to Hagar. He set them on her shoulders and then sent her off with the boy. She went on her way and wandered in the desert of Beersheba.
When the water in the skin was gone, she put the boy under one of the bushes. Then she went off and sat down nearby, about a bow-shot away, for she thought, “I cannot watch the boy die.” And as she sat there nearby, she began to sob.”
God heard the boy crying, and the angel of God called Hagar from heaven and said to her, “What is the matter, Hagar? Do not be afraid; God has heard the boy crying as he lies there. Lift the boy up and take him by the hand, for I will make him into a great nation.”
Then God opened her eyes and she saw a well of water. So she went and filled the skin with water and gave the boy a drink.
God was with the boy as he grew up. He lived in the desert and became an archer. While he was living in the Desert of Paran, his mother got a wife for him from Egypt.
Citat slut.
Indsat slut.
Laurits Tuxen, Jericho, 1891, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Laurits Tuxen, Jericho, 1891, Olie på lærred, Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Planche Laurits Tuxen TIDSLINIE:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
:
Særudstilling “Tuxen – helt privat”, Nymindegab Museum, 21. maj 2021 – 24. oktober 2021:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat start:
Portræt af Laurits Tuxen malt af Julius Paulsen (1860-1940).
Forstudie, olie på lærred, 32 x 40 cm, 1907. Privateje:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Portrættet af Laurits Tuxen er et forstudie til maleri:
Julius Paulsen: Maleren Laurits Tuxen og hustru i haven ved Villa Dagminne, 1907, Olie på lærred, 112,5 x 138. Skagen Museum.
Indsat slut.
Nymindegab Museum.
Foyer, bogsalg og cafe:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Jeg håber, at du har fået en inspirerende oplevelse af denne enestående særudstilling “Tuxen – helt privat” på Nymindegab Museum.
Jeg nød mit besøg på museet i de 3-4 timer jeg var i Nymindegab.
Inden jeg påbegyndte min biltur tilbage til Nordsjælland besluttede jeg til at køre til Holmsland et par km nordpå ad Vesterhavsvej og Sønder Klitvej til Bjerregårde.
Vesterhavsvej et par hundrede meter nord for Nymindegab:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I Bjerregårde ligger det sommerhus “Bjerreklit”, som min mormor Yvonne Tuxen og morfar Flemming Wulff forærede til deres døtre Birthe Abrahamsen og Gyrithe Heinemeier i 1953 som en fællesgave.
Her oplevede jeg sammen med mine forældre, søskende, tante og onkel, fætre og kusiner samt morfar og mormor dejlige sommerferier i 1950 ´erne og 1960 ´erne, hvor vi badede i Vesterhavet, roede i Ringkøbing Fjord, legede i klitterne og hjalp egnens bønder med høstarbejdet.
Sommerhuset er i dag i familien Heinemeiers eje.
Sommerhuset “Bjerreklit” med ese hytte i træ og med stråtag på den ca. 1 tønde land grund (ca. 5000 m2) ud til Sønder Klitvej, Bjerregårde, Holmsland og kun 200 m fra Ringkøbing Fjord:
Ese hytten på sommerhusgrunden ligger placeret ca. 25 m fra vejen Sønder Klitvej mellem Hvide Sande og Nymindegab. Før 1958-59 var denne vej en grusvej, der snoede jeg mellem klitter og gårde, og blev omkring 1958-59 afløst af asfalteret vej.
Ese hytten ligger i en afstand af 2-300 m fra Ringkøbing Fjord og kan være en fiskerhytte for rensning og salg af fisk fra Fjorden.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Hvornår ese hytten er opført og af hvem ved jeg ikke, men kan have stået på grunden i årtier før sommerhuset “Bjerreklit” blev bygget som et bjælkehus i 1935.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ese hytten på sommerhusgrunden ligger placeret ca. 25 m fra vejen Sønder Klitvej.
Udsigt til de 2 store klitter på sommerhusgrunden:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Her står jeg på vor sommerhusgrund på toppen af klitten bag “Bjerreklit” og oplever denne smukke udsigt ud over Holmsland med enge, hede og klitter i retning vest mod Vesterhavet.
Her gik vi alle ad små stier de ca.1-2 km ud til Vesterhavet for at bade under alle vore ferier.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Lidt syd for Bjerregårde passerer jeg denne smukke bondegård opført i egnes byggestil tilbage i 1800-tallet:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Et par hundrede meter før Nymindegab har jeg på min venstre side denne smukke panorama udsigt i retning øst mod rester af “Gabet” mellem Holmsland og Nymindegab og som var det tidligere afløb af Ringkøbing Fjord til Vesterhavet.
Udsigt mod Tipperne og Ringkøbing Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Og nu her kl. 15.30 går det hjemad via Varde, Odense, Storebælt, Ringsted, Roskilde, Frederiksværk til mit hjem i Melby – kun 2 km fra Kattegat og hvor jeg ankommer efter mørkets frembrud kl. 20.
Glad og taknemmelig over denne unikke oplevelse, hvor min families historie smelter sammen med hele det danske naturlandskab fra øst til vest og nord til syd.
Tænk at få sådan en smuk oplevelse i sit livs efterår- som 76 årig!
Litteratur:
Laurits Tuxen, En malers arbejde gennem tresindstyve aar fortalt af ham selv, Jespersen og Pios Forlag, 1928
V. Jastrau: Laurits Tuxen. 63 Gengivelser af Laurits Tuxens Billeder, København 1929.
Lise Svanholm, Laurits Tuxen Europas sidste fyrstemaler, 309 sider, Gyldendal, 1990
Lise Svanholm, Malerne på Skagen, Gyldendal 2001
TUXEN – farver, friluft og fyrster, 256 sider, Skagen Museum 3. maj – 14. september 2014, Fuglsang Museum 10. oktober 2014 – 4. januar 2015
Thyge Christian Fønss-Lundberg og Lise Svanholm, TUXEN – De kongelige billeder, 252 sider, Forlaget Frydenlund, 2018
Marianne Abrahamsen, Tuxens Breve – mellem kunst og kærlighed, 344 sider, Forlaget Frydenlund, 2020
En Malermesters Pensel fuldkommen værdig…, John V Jensen, Nymindegab Museum 2011, 2013, 2019, 2020.
The NIV Study Bible, New International Version, Hodder & Stoughton, copyright 1985 by The Zondervan Corporation.
Udstillinger og udstillingskataloger:
Mødested Paris 1880´ernes avant-garde, Th. Philipsen, P.S. Krøyer, Laurits Tuxen, Joakim Skovgaard, Karl Madsen m. fl., Randers Kunstmuseum Udstillingsnoter 11, 1983
Kontrafej og komposition, Viggo Johansen, Julius Paulsen, Laurits Tuxen. Katalog Palle Nielsen, Annette Stabell og Grete Zahle, Kunstforeningen 18. januar – 17. februar 1985, Gl. Strand, København
1880´erne i nordisk maleri, Statens Museum for Kunst København, 1986. Udstillingen vist i Oslo, Stockholm, Helsingfors og København fra 24. august1985 til 19. maj 1986
Laurits Tuxen, Portrætter og historiemalerier, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg 1990
Skagensmalerne – i nyt lys, ARKEN Museum for Moderne Kunst, 2008
Anna Ancher, ARKEN Museum for Moderne Kunst, 2011
Skagen GULD, Værker i privateje, Udstilling på Skagens Museum 20.05 – 30.10 2011, Skagens Museum 2011
Tuxen – Farver, Friluft og Fyrster, Skagens Museum og Fuglsang Kunstmuseum: 3. maj- 14. september 2014 på Skagens Museum og 10. oktober 2014 – 4. januar 2015 på Fuglsang Kunstmuseum.
Mine nyeste artikel på min hjemmeside danculture.dk (klik på tekst):
Kære Erik
Jeg har med stor interesse læst din spændende beretning fra dit besøg i Nymindegab.
Jeg var desværre ikke opmærksom på Tuxen-udstillingen, men din tekst og de glimrende fotos med den høje tekniske kvalitet betyder, at man får en meget interessant personlig rundvisning i den udstilling, der ikke længere kan besøges.
Også fine fotos fra din barndom.
Mange gode hilsner
Jens