Naval Base Grondal – Bluie West Seven 1961-62 – a year with daily life, ramble in the mountains, hurricane south-oat, forced landing of airplane and excursions to Ivigtut and Arsuk.
Story by Seargent Melvin Erik Pedersen told to Erik K Abrahamsen 19. march 2018.
Fortalt af Oversergent OSAR Melvin Erik Pedersen til Erik K Abrahamsen, den 19. marts 2018.
Fotos af Melvin Erik Pedersen 1961-62.
Tekst, redigering og layout Erik K Abrahamsen, april 2018.
Marinestation Grønnedal 1961-62
– set fra det 400 m høje Bratteklev Fjeld:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
INDHOLD:
1. Forhistorie
2. Afrejse fra Danmark med Islandsair Solfaxi via Keflavik og videre til Narsarsuaq og med Catalina videre til Grønnedal
3. Ankomst Marinestation Grønnedal
4. Dagligdagen på Marinestationen
5. Brandslukning i Vaskeriet
6. Syd-ost ORKAN rammer Grønnedal
7. Vandflyvere i Grønnedal
8. Fritidstur i fjeldene omkring Arsuk Fjord
9. Undervisning i betjening af Marinestationens Kanoner og skydetræning
10. Fritids tur til Arsuk Isbræ
11. Fritids tur til Ivigtut
12. Nødlanding og bugsering nær Arsuk Fjord af et britisk propel fly
13. Fritidstur til Arsuk
14. Anløb af civile passager-, fragt- og militære skibe til Marinestation Grønnedal
15. Leder af Fotoshoppen på Marinestationen
16. Hjemrejse
1. FORHISTORIE.
Den 17. marts 2018 modtager jeg følgende mail fra Melvin Erik Pedersen:
Til din orientering var jeg som oversergent i Grønnedal året 1961 – 62 og havde her først ansvaret som Kasernemesterassistent og de sidste 7 mdr. som Varehusbestyrer/ Havnemester. I hele perioden var jeg som Velfærdsbefalingsmand ansvarlig for Fotoshoppen vedr. udlån m.m.. Jeg var i perioden meget aktiv med at fotografere alt muligt der kunne være minder for fremtiden. Jeg ligger inde med 4 fyldte album med billeder fra tiden, sort/hvid – farve var ikke opfundet eller lige begyndt. Måske var der en som arbejder lidt med at få sat minder fra vores tid i Grønnedal ned på papir, der kunne tænke sig at blade mine album igennem, om der skulle ligge nogle guldkorn. Jeg ved ikke hvor du bor, men jeg selv bor i Glostrup ved København.
Venlig hilsen fra Melvin Erik Pedersen.
Den 19. marts 2018 besøger jeg Melvin i hans hjem i Glostrup. Mens han viser mig alle fotos fra hans 4 albums fortæller han mig følgende historier fra hans tjenestetid som oversergent på Marinestation Grønnedal fra marts 1961 – marts 1962 og som jeg her genfortæller ud fra min hukommelse:
Jeg er født og opvokset på Bornholm, hvor jeg uddannede mig som kommis. Da jeg i 1955 skulle aftjene min værnepligt blev jeg imod mine ønsker indskrevet til hæren. Men jeg er opvokset med søfolk og ville i marinen. Det kunne jeg kun såfremt jeg ville ansøge om frivillig kontraklig tjeneste i Søværnet. Den ansøgning skrev jeg og startede min karriere i Søværnet med grunduddannelse på Lynæs Fort ved Hundested. Lynæs Fort var et kystbatteri, der siden 1916 var til forsvar af indsejlingen til Isefjord og Roskilde Fjord med 75 mm Park og Lomholt kanoner. Fortet havde dengang en bemanding på ca. 200 kystartillerister. Siden 1949 blev Fortet benyttet som skolefort, hvor man oplærte elever i grundliggende militær uddannelse, betjening af div. håndvåben, samt betjening af fortets kanonenheder, hvilket kom mig til nytte under min tjeneste på Marinestation Grønnedal, hvor jeg fik til opgave at oplære en grønlandsk besætning i at betjene disse.
2. Afrejse fra Danmark via Keflavik og Narsarsuaq til Grønnedal.
AFREJSE fra Kastrup Lufthavn til Marinestation Grønnedal via Keflavik Air base på Island og Narsarsuaq Lufthavn i Sydgrønland:
Afgang Kastrup Lufthavn med Icelandair den 1. marts 1961:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ankomst til den amerikanske base Naval Air Station Keflavik på Island:
Keflavik US militærbase blev opført i 1942 som flybase for den amerikanske hærs flystyrker til at overføre og optanke jager- og bombefly i forbindelse med krigsskuepladsen i Europa.
Naval Air Station Keflavik var sammen med Narsarsuaq Air Base afgørende for de allieredes sejre bl. a. i Slaget om Atlanten mod tyske U-både og de afgørende sejre over Nazi-Tyskland 1942-45.
Indtil 20o6 hvor Island overtog flybasen var basen bemandet med 1350 US-soldater, 100 US civile, 650 islandske civile og personel fra Norge, Danmark, Storbritannien og Canada.
Naval Air Station Keflavik:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indflyvning nær Air base Narsarsuaq i Sydgrønland:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Narsarsuaq Air Base (Bluie West One) blev i 1941 opført af USA og sammen med Keflavik Air Base på Island spillede disse 2 militære flyvepladser en afgørende rolle i de allieredes sejr over Nazi-Tyskland:
– sejren mod Tysklands U-både i Nordatlanten 1942-43,
– sikre militære og civile forsyninger fra USA/Canada til England og de allierede,
– invasionen i Normandiet i Frankrig 6. juni 1944 og den endelige sejr over Nazi-Tyskland 5-9. maj 1945.
Ankomst til Narsarsuaq Lufthavn den 2. marts 1961:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Vi bliver installeret på Hotel Narsarsuaq for overnatning. Næste morgen var planen at vi skulle flyve med Catalina fly til Marinestation Grønnedal.
Hotel Narsarsuaq:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
-men i løbet af natten blæser det voldsom op og en snestorm hærger hele Narsarsuaq området de næste par dage.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Snestorm i Narsarsuaq i første uge af marts 1961:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Et par meters sne lægger sig overalt – på den 2 km lange landingsbane, på veje, omkring hangaren, elværket og alle mandskabsbygninger – overalt. Så vor rejse til Grønnedal udskydes på ubestemt tid.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Narsarsuaq – flere meter sne ligger overalt efter flere dages snestorm:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I 1943 opførte opføre USA et stort hospital med 600 sengepladser. Hospitalet opførtes som store indbyrdes forbundne træ barakker med sengepladser, operationsstuer m.m. og betjent af læger, sygeplejersker og plejepersonale.
Under Koreakrigen udvides Narsarsuaq sygehus til 1000 sengepladser.
I 1958 nedlagde USA Narsarsuaq Air Base. Hospitalet blev tømt for al udstyr og består kun af tomme gange og tomme hospitalsstuer. Først i 1972 jævnes hele hospitalet med jorden og idag står der kun en mindesmærke af mursten tilbage.
Efter skibskatrastrofen hvor m/s Hans Hedtoft forliste den 30. januar 1959 syd for Kap Farvel og hvor 95 personer druknede åbnede Det Danske Forsvar Narsarsuaq Lufthavn med radiostation og Ismeldetjeneste:
Efter at snestormen har lagt sig tager vi på en gåtur til “Hospital Valley”:
Et stort tomt hospital med ca. 16 stk 50 meter lange træbarakker indbyrdes forbundne med lange gange imellem:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Det tidligere Narsarsuaq Hospital opført i 1942 af US Army og Navy og nedlagt i 1958:
Kun ca. 16 tomme træ barakker står tilbage.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Den 5. marts flyver vi med Catalina fly fra Narsarsuaq Lufthavn til Marinestation Grønnedal.
Udsigt over landskab i Sydgrønland:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
3. Ankomst med catalina til Marinestation Grønnedal.
ANKOMST den 5. marts 1961 til Marinestation Grønnedal:
Velkomst på Havnemolen efter at Catalina´en er landet på Arsuk Fjord og vi er steget ombord i en motorbåd, der sejler os ind til kaj:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal – helt dækket af sne vinter 1961:
Udsigt fra det 400 m høje fjeld Bratteklev.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat tekst skrevet af Erik K Abrahamsen:
Fra 1. juni 1961 ændres betegnelsen Marinestation Grønnedal til Flådestation Grønnedal.
Marinestation Grønnedal – Forår 1961:
Udsigt mod Marinestation Grønnedal og Ivigtut helt ude i horisonten i højre side af foto. Forrest til venstre ses stort bygningskompleks med Gymnastiksal, lokaler for fotoshop, læsesal og den lokale nærradio samt det menige personels mandskabsforplejning: køkken og spisesal.Til højre herfor ses Sergentbygningen med beboelse og terrasse. Midt i foto ses Officersmessen og som nabo ses Admiralsboligen, som ligger ud til Flyrampen for Catalina vandflyvere. Længst til højre ses Flåderadio Grønnedal bygning tæt ved Flagmasten og yderst til højre ses Grønlands Kommandos firkantede administrationsbygning. Havnebakken passerer lige bagved det store tankanlæg til højre på foto. Til venstre på foto ved vejen til Ivigtut ligger Antennebygnings komplekset tæt på Bryggerens Elv som nabo til ca. 10 officersboliger på Halv-Tolv:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal – Havneanlæg med kajplads, maskinhal, olietank, brandstation, bilværksted, varehus, tømrerværksted m.m.:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal – udsigt mod nord 1961:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
4. Dagligdagen på Marinestationen.
Mine arbejdsopgaver på Marinestation Grønnedal:
Jeg startede de første 6 månder som assistent på Kasernemesterkontoret (Stationskontoret). Kontoret modtager og giver tilladelse til alle personer som ankommer og forlader Marinestation Grønnedal. Ønsker Marinestationens personale en tur til Ivigtut, Arsuk, vandreture i fjeldene eller udflugt med turbåde skal alle ansøge om udgangstilladelse fra Marinestationens militære område. Kasernemesterkontoret giver denne bevilling.
Personalet på Kasernemesterkontoret (Stationskontoret) bestod af en overordnet søofficer, en oversergent og en menig værnepligtig skriver/ordonnans.
Kasernemesterkontoret (Stationskontoret) har ansvar for hele det militære personel på Marinestation Grønnedal indenfor hæren, søværnet og flyvevåben.
Derfor skal alle sergenter, konstabler og menige værnepligtige måde til mønstring 3 gange om dagen:
Morgenmønstring efter morgenmad kl. ca. 8,
Frokostmønstring efter frokostpause kl. ca. 13,
Aftenmønstring efter arbejdstid og før aftensmad kl. ca. 17.
Alle navne råbes op og alle svarer højt:
Mønstring
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
KORT over Kangilinnguit/Grønnedal, Ivigtut, Arsuk, Arsuk Ø, Ika Fjord og Qornoq Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Oversigtsfoto af Marinestation Grønnedal 1961:
Udsigt mod Aftenfjeldene på den anden side af Arsuk Fjord. Til venstre ses yderst de meniges beboelser Maskinbanjen og Frigængerbanjen. Til højre ses det firkantede bygningskompleks med Gymnastiksal, lokaler for læsesal, fotoshop og Grønnedal lokalradio samt de meniges kostforplejningsbygning med spisesal og køkken. Midt i foto ses Officersmessen og til venstre herfor den tøndeformede flyveofficersbygning som nabo til Admiralens bolig. Og til venstre herfor ses Flåderadio Grønnedals firkantede bygning og foran den Flagpladsen med mindevarde. Yderst til højre og længst væk ses Havnemolen og Dumpen.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal 1961:
Udsigt mod Marinestation Grønnedal, Arsuk Fjord og Aftenfjeldene. Til højre ses Bygningskompleks med Gymnastiksal, læsesal, fotoshop og Grønnedal lokalradio. Midt i foto ses Officersmessen og til venstre herfor den tøndeformede flyveofficersbolig som nabo til Admiralens bolig.Til venstre herfor Flagpladsen:Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal 1961:
Udsigt mod Marinestation Grønnedal, Arsuk Fjord og det 1418 m høje Fjeld Kugnait. Forrest de meniges beboelsesbygning Frigængerbanjen, Til højre ses Officersmessen, den tøndeformede flyveofficersbolig som nabo til Admiralens bolig, Flåderadio Grønnedal og Flagpladsen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal 1961:
Udsigt mod Marinestation Grønnedal i retning mod Rypefjeld, vejen mellem Grønnedal og Ivigtut som ses længst borte. Forrest ses det menige personales 2 beboelsesbygninger “Maskinbanjen” med mønstringspladsen foran som nabo til “Frigængerbanjen”. Til venstre bagest i foto ses Antenne bygningskomplekset som nabo til Ivigtutvejen og officersboligerne på Halv-tolv.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedal 1961:
Udsigt fra Antenne bygningskomplekset mod Ivigtutvejen, Broen over Bryggerens Elv, Marinestation Grønnedal og Bratteklev Fjeld.
Midt i foto fra venstre til højre ses: Officersmessen, Gymnastiksalen, det menige personels 2 beboelsesbygninger “Frigængerbanjen” og til højre herfor “Maskinbanjen”.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt mod Havnen og Havnebakken på Marinestation Grønnedal 1961:
Udsigt mod Havnemolen og Havnebakken på Marinestation Grønnedal. Til højre ses Maskinhallen og foran den tømrerværksted. Bagved ses Varehusets bygninger og Bilværksted. Længst borte ses Dumpen.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Sergentboligen på Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Dagligdagen på Marinestationen, hvor hele personalet passede deres respektive arbejdsområder:
Marinestation Grønnedal er som en lille landsby, der skal have alle funktioner, som en by har for at fungere:
-maler, tømrer, automekanikere, elektrikere, maskinister, svejsere, kokke, tjenere, messegaster, kontorfolk og radiotelegrafister. Der er læge, tandlæge og lærere til Lilleskolen på stedet samt personale til købmandsbutik, posthus og vaskeri.
Marinestationens personale var uddannede til at kunne håndtere ekstraordinære hændelser som brand og skader efter de kraftige orkaner “syd-oster”, som regelmæsig hærgede Sydgrønland og Grønnedal gennem hele vinteren:
5. Brandslukning i Vaskeriet.
BRAND i Marinestation Grønnedals Vaskeri:
Marinestationens brandkorps slukker brand i Marinestationens vaskeri:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestationens brandkorps slukker brand i Marinestationens vaskeri:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestationens brandkorps slukker brand i Marinestationens vaskeri:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
6. Syd-ost ORKAN rammer Grønnedal.
En syd-ost orkan med vindstød på 60 m i sekundet (200 km i timen) og plusgrader rammer Grønnedal om natten.
Vinden flår store tagplader af Maskinbanjen.
Vagtmandskab besigtiger om natten skaderne på de meniges og konstablernes beboelsesbygning Maskinbanjen:
Tagets tagplader har revet sig løs:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Og her ses skaderne i dagslys:
Maskinbanjens tagkonstruktion ødelagt under en syd-ost orkan:
Masinbanjens tagplader er her endt i Bryggerens Elv som nabo til flyrampen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Maskinbanjens tagplader er her endt i Bryggerens Elv, hvor den løber ned gennem Grønnedalen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Og her ligger Maskinbanjens tagplader i Bryggerens Elv ved vejbroen mellem Grønnedal og Ivigtut:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Også Grønlands Kommandos administrationsbygning blev ramt af syd-ost orkanen – en mast er væltet ind over bygningen og ødelagt taget:
Udsigt i retning mod Havnemolen.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indsat tekst af Erik K Abrahamsen:
Marinestation Grønnedal med Grønlands Kommando var siden 1951 forsyningsbase med havneanlæg og depoter for brændstof, værksteder for reparationer m.m. for alle enheder og aktiviteter under Grønlands Kommando.
Under Grønlands Kommando sorterer kontrol med alle bevægelser på søen af orlogskuttere og inspektionsskibe i de grønlandske farvande herunder hjælpeaktioner, kontrol med fiskeriet, opmålinger, havis recognosceringer m.m. Grønlands Kommando udøver dansk suverænitetshævdelse over hele det grønlandske sø, land- og luftområde.
Chefen for Grønlands Kommando er øverste chef for alle militære styrker på Grønland herunder de amerikanske styrker på baserne i Thule og Søndre Strømfjord.
Grønlands Kommando råder desuden over luftgrupper fra det danske flyvevåben samt alle hundeslædehold, Siriuspatruljen fra den danske hær udstationeret i Nordøstgrønland.
Grønlands Kommando´s Administrationsbygning:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
7. Vandflyvere i Grønnedal.
Posten blev bragt til Marinestation Grønnedal med et Catalina vandlandingsfly.
Når ellers Arsuk Fjord var isfri landede Catalinaen ca. en gang om ugen med post, som oftest blev afhentet med mindre båd fra Havnen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Catalina fly klar til at lette fra Arsuk Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Mange andre fly – private og militære vandflyvere – lander og henter passagerer til Marinestation Grønnedal:
US Air Force Catalina vandflyver på Arsuk Fjord ud for Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Dansk Catalina vandflyver på Arsuk Fjord ud for Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Catalina vandflyver på flyrampen på Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt over flyrampen med dansk catalina vandflyver på Marinestation Grønnedal og udløbet af Bryggerens Elv i Arsuk Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
8. Fritidstur i fjeldene omkring Arsuk Fjord.
WEEK-END TURE med turbåd og fjeldture tilfods:
Da der ikke var bygget fritidshytter, hvor vi kunne overnatte på fjeldture måtte vi på alle ture medbringe telte og soverposer:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Mange vandløb skal passeret på turen i fjeldene:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Og der skal også være tid til hvil og nyde den storslåede udsigt – her ved en varde lavet af store sten:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Vand og mad opvarmes på medbragte primus:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Telt opslået ved Elleslies Havn ved Arsukfjorden
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Andre gange sov vi i soveposer ude i det fri:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
9. Undervisning i betjening af Marinestationens Kanoner og skydetræning.
Skydetræning på Dumpen:
Udsigt mod Marinestation Grønnedal´s havneanlæg med varehus, bilværksted, maskinhal og olietank. I baggrunden Grønnedalen med det 600 m høje Morgenfjeld:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Under min uddannelse på Lynæs Fort lærte jeg at betjene 120 mm og 75 mm kanoner.
På Marinestation Grønnedal er opstillet 3 stk 120 mm og 75 mm kanoner og jeg uddannede et antal danske og grønlandske konstabler i betjening af disse kanoner:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kanonsigte på 120 mm kanon på Marinestation Grønnedal:
Udsigt mod flagpladsen. I forgrunden vejen til Ivigtut og flyrampe for helikopter og catalina vandflyver.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kanonsigte på 120 mm kanon på Marinestation Grønnedal i retning Arsuk Fjord og inspektionskutter Mallemukken:
10. Fritids tur til Arsuk Isbræ.
Arsuk Fjord og Arsuk Isbræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Arsuk Isbræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Arsuk Isbræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
I land ved Arsuk isbræ. Udsigt til vor turbåd:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt fra land mod Arsuk Isbræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt fra land mod Arsuk Isbræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Melvin stående på Arsuk Isbræ:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
11. Fritids tur til Ivigtut.
FRITIDSTUR til Ivigtut ad vejen mellem Grønnedal og Ivigtut:
Ad vejen fra Grønnedal til Ivigtut:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ved ankomst til Ivigtut står dette skilt på vejen mellem Grønnedal og Ivigtut:
Udsigt ud over Arsuk Fjord mod Marinerstation Grønnedal, det 400 m høje Bratteklev og de nordlige fjelde i Grønnedalen.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
“Velkommen til Ivigtut” OG
“Advarsels og anvisnings” skilt mod fare under sprængning:
Brydningen af kryolitmalm påbegyndtes i 1854, hvor det med skibe blev sejlet til Nordatlantens Brygge på Christianhavn i København.
Fra 1854 til 1987 blev der i Ivittuut brudt ca. 3,5 mio. t kryolit.
Produktionen toppede i 1943, da der blev brudt 80.000 t kryolitmalm. Under 2. verdenskrig udskibes kryolitmalmen til Philadelphia i USA, hvor det omdannes til aluminium og indgik i fremstillingen af militære fly under 2. Verdenskrig.
Udskibning af kryolitmalm der stadig brydes i Ivigtut i 1961:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ankomst til Ivigtut før den videre tur til Taylors havn med telt og soveposer på ryggen:
Kryolitbruddet i Ivigtut – ca. 80 m dybt og ca. 100 m i diameter:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kryolitbruddet i Ivigtut – ca. 80 m dybt og ca. 100 m i diameter:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Ivigtut – udsigt ud over Arsuk Fjord mod det 1418 m høje Kugnait Fjeld:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udskibning af kryolitmalm der i 1961 stadig brydes i Ivigtut:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Mindre bådhavn i Ivigtut – udsigt mod sydvest ud over Arsuk Fjord, Arsuk Ø og Snævringen:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt mod Ivigtut, Arsuk Fjord, Marinestation Grønnedal med Bratteklev og yderst til venstre ses Ørnefjeld nord for Lakse Elv og Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt ud over Ivigtut, Aftenfjeldene og Arsuk Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
12. Nødlanding og bugsering nær Arsuk Fjord af et britisk propel fly.
NØDLANDING nær Arsuk Fjord af et britisk propel fly:
Et britisk propel fly på vej fra Canada til Søndre Strømfjord Lufthavn bliver på grund af storm og sne nægtet landingtilladelse i Søndre Strømfjord og opfordret til at søge landing i Thule Lufthavn. Thule Lufthavn lukker dog kort efter – også på grund af storm og sne. Flyet kaptajn beslutter sig at flyve mod Narsarsuaq lufthavn.
Grønlands Kommando modtager melding fra flyets kaptajn, at flyet nu er tæt på at være løbet tør for brændstof og ikke kan nå frem til Narsarsuaq lufthavn.
I samarbejde med Grønlands Kommando besluttes, at luftkaptajnen skal forsøge en nødlanding med sit propel fly på en 1000 m lang smeltevandsaflejring af sten, sand og ca. 10 cm vand afhængig af tidevandet på stedet ved foden af Kungnait Fjeld.
Luftkaptajnen på det britiske propel fly overflyver området omkring Arsukfjorden for at orientere sig med henblik på nødlanding.
Denne ca. 1000 m lange smeltevandsaflejring af sten og sand ligger mellem Snævringen, Arsuk By, Kungnait Fjeld og Arsuk Fjord og UD den bugt der hedder: Kungnaitbugten (EQALUIT bugten).
Nødlanding af britisk propel fly på smeltevandsaflejring med ca. 10 cm vanddække:
Reliefkort over IVIGTUUT:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Nødlanding af britisk propel fly på smeltevandsaflejring ud til Kungnaitbugten med ca. 10 cm vanddække:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Nødlanding af britisk propel fly på smeltevandsaflejring ud til Kungnaitbugten med ca. 10 cm vanddække:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Nødlanding af britisk propel fly på smeltevandsaflejring ud til Kungnaitbugten med ca. 10 cm vanddække:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedals personale ankommet til det nødlandede britiske propel fly:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Marinestation Grønnedals personale ankommet til det nødlandede britiske propel fly:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Bugsering til fast tør grund af det nødlandede britiske propelfly af Marinestation Grønnedals personale:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Bugsering til fast tør grund af det nødlandede britiske propelfly af Marinestation Grønnedals personale:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Bugsering på smeltevandsaflejring ud til Kungnaitbugten til fast tør grund af det nødlandede britiske propelfly af Marinestation Grønnedals personale:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Mission completed!
Parkering på smeltevandsaflejring ud til Kungnaitbugten på fast tør grund af det nødlandede britiske propelfly af Marinestation Grønnedals personale:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
13. Fritidstur til Arsuk.
Arsuk:
Arsuk er grundlagt i 1805 som en handelsstation. Arsuk ligger tæt på Ivigtut kryolitbrud, der fra 1854 igangsatte en stor mineproduktion af kryolitmalm. I 1900-tallet blev kryolit brugt i produktionen af aluminum og under 2. verdenskrig var kryolit altafgørende for de allieredes fly produktion og for sejren over nazi-regimet i Tyskland. Da produktionen af kryolit var størst i 1943 blev der brudt 8o.000 tons malm fra Ivigtut kryolitbrud.
Al denne økonomiske aktivitet kom indbyggerne i Arsuk til gode. De oplevede velstand, arbejdspladser og da samtidig torskefiskeriet efter 1945 blomstrede med bygning af torskefabrik betød det, at byen havde 400 indbyggere helt frem til 1970´erne. Siden da ophørte torskeeventyret og indbyggerantallet faldt hurtigt til det halve.
Huse i Arsuk:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Skib ud for Arsuk Havn og By:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Torskefangst fra fiskekutter ilandsættes på Arsuk Havn:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Masser af torsk ilandsættes på havnen i Arsuk for derefter at blive forarbejdet på Arsuk Torskefabrik:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Indbygger i Arsuk:
Bolig i Arsuk:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Arsuk – Ung kvinde i grønlandsk nationaldragt:
Arsuk – Grønlandsk dreng:
Arsuk – pige i grønlandsk nationaldragt:
Udsigt fra Arsuk mod vest mod Davidsstrædet:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt fra Arsuk mod syd mod Arsuk Ø og Det Nordre Løb:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Skibe ved Arsuk Havn:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Arsuk – grønlandsk kajak :
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
14. Anløb af civile passager-, fragt- og militære skibe til Marinestation Grønnedal.
Den 27. september 1961 ansøgte jeg Chefen for Marinestationen om at overtage assistentstillingen på varehuset på Havnen. Det blev bevilget.
Varehuset tjente som lager for Marinestationen, div. Fiskeriinspektionsskibe (Mågen og Mallemukken), SKA opmålingsfartøjerne og Sirius Patruljen m.m.
Lastvogn med snekæder vedVarehuset på Havnen i 1961-62:
Mens jeg var assistent i Varehuset på Havnen anløb mange civile passager-, fragt- og militære skibe Marinestation Grønnedal.
Umanak og inspektionsskibet Maagen ved Havnemolen, Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
“Varla Dan” ved Havnemolen, Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Fragtskib ved Havnemolen,Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Krigsskib L´Aventure ved Havnemolen, Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Opmålingsskibet GLM2 ved Havnemolen, Marinestation Grønnadal:
Udsigt mod det tøndeformede Varehus, hvor Melvin Erik Pedersen arbejdede som assistent fra 1. oktober 1961 til februar 1962.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
“Søkongen” ved Havnemolen, Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
“Britania” i Arsuk Fjord ud for Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Vinter i Marinestation Grønnedal 1961-62:
Udsigt mod Flagpladsen og Flåderadio Grønnedal bygning:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
15. Leder af Fotoshoppen på Marinestationen.
Den 3. okt. 1961 udsender næstkommanderende ved Marinestation Grønnedal en løbende ordre med bl. a. dette indhold:
“Ledelsen af fotoshoppen overtages af OSAR Melvin Erik Pedersen”. Underskrevet Mølgård, NK.
Melvin på fritidsarbejde i fotoshoppen på Marinestation Grønnedal:
:
Følgende fotos er stemningsbilleder fra Grønnedal optaget og fremkaldt af Melvin Erik Pedersen i fotoshoppen på Marinestation Grønnedal 1961-62:
Udsigt mod 1418 m høje Kugnait Fjeld, Flagpladsen og Arsuk Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt mod Grønlands Kommando Administrations bygning, bagved ses Flåderadio Grønnedal´s bygning, Flagpladsen og bagest Rype Fjeld:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Grønnedal begravet i sne 1961-62:
Udsigt fra Marinestation Grønnedal mod Rypefjeld, Arsuk Fjord og Ivigtut yderst til højre:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Udsigt fra Marinestation Grønnedal mod 1418 m høje Kugnait Fjeld og Arsuk Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kugnait 1418 m høje fjeld set gennem hul i isskosse. Udsigt mod Arsuk Fjord fra Marinestation Grønnedal:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Kig mod 1418 m høje Kugnait Fjeld fra Marinestation Grønnedal.
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Mennesket i naturen – Bryggerens Elv der løber gennen Grønnedalen ud i Arsuk Fjord:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
16. Hjemrejse:
Hjemrejsen var planlagt med Kutteren ”Mågen” fra Marinestationen tidlig om morgenen med Narsarsuaq som mål, her skulle et fly fra Royal Danish Air afhente os og flyve os direkte til Værløse. Flyet var imidlertid forsinket på opturen og vi lå derfor vejrfast i Narsarsuaq i 13 døgn før vores hjemfly endelig nåede frem.
Nu gik det stærkt med at få alle ombord og få hjemtransporten sat i gang og ca. 4 timer senere landede vi i Værløse Lufthavn:
Afgang med Royal Danish Air Force fra Narsarsuaq i februar 1962:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Royal Danish Air Force fly letter fra Narsarsuaq mod Værløse Lufthavn.:
Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.
Grønlandsk Kajak, Arsuk:
Foto: Melvin Erik Pedersen.
Fotos Melvin Erik Pedersen Copyright 2018
All rights reserved
Tekst Erik K Abrahamsen Copyright 2018
Jeg var på Grønnedal fra den 21-9-1961 til 13-12 1961.efter at have været på øen Talerulik ved udstedet Napasok
på en deccastationen til sø opmålingen med Thetis, jeg var på radio stationen i det meste af opholdet, jeg har en del af dine billeder fra dengang ,jeg husker at jeg var med ambulancen for at hente et klaver til en optræden med
Simon Rosenbaun .
Erling Espersen
Jeg var på Grønnedal fra oktober 1960 til juli 1961. Jeg var chauffør for admiral Schmidt, og messegast for admiralinden. Desuden var jeg stationsfotograf, og jeg kan se at en del af fotoerne er nogle jeg har lavet i fotoshoppen, hvor jeg brugte meget tid. I juli 1961 blev jeg så flyttet til SAB, hvor jeg blev “skriver” for forbindelsesofficeren, major Aggersbøl.